måndag 31 augusti 2009

Sinnesro

Varje morgon och kväll läser jag en förkortad version av Sinnesrobönen, skriven av den amerikanske prästen/teologen Reinhold Niebuhr 1926. Den ger mig mycket.
Kanske är den också något för dig? Så här lyder den:

Gud, giv mig sinnesro
att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan,
och förstånd att inse skillnaden.

I dag används Sinnesrobönen över hela världen – bland troende och icke troende, bland läkare, alkoholister, frustrerade chefer, trötta småbarnsföräldrar osv osv, helt enkelt alla som behöver lite mer insikt och kraft. Lite mer sinnesro. Ro.

2 kommentarer:

oj sa...

vackert och mycket klokt sagt, svårt bara att leva efter ibland tycker jag... men väl värt att hålla i minnet.
Tack för påminnelsen :)

nattensbibliotek sa...

Jag har läst den många gånger förr och jag tycker så mycket om den hrä bönen. Nu skrev jag av den från ditt inlägg och hängde upp den vid min säng. Tack!