torsdag 6 augusti 2009

Medan du finns

Journalisten/författaren Karin Alfredsson var under ett år min mentor. Ett viktigt år för mig, eftersom jag blev säkrare i min yrkesroll.
I någon tidning nyligen, minns inte var, fick Karin frågan vilka böcker som betytt mest för henne. Joan Didions Ett år av magiskt tänkande (Atlas) var en. Den bidrog till att Karin bestämde sig för att sluta veckopendla mellan Stockholm och tv i Umeå och flytta hem till familjen igen.

Självklart beställde jag boken. 49 kronor inklusive frakt.
49 kronor!
Och nu sitter jag här i sommarvärmen och läser om döden. Om när Joan Didions make från en sekund till en annan dog på stolen vid matsalsbordet en kväll i New York, om två sätt att sörja, om det vi vet men vägrar ta till oss när vi rusar på - vår tid är utmätt.
Och jag tänker på begravningen jag var på för någon månad sedan. Där var naturligtvis familjen och vännerna men ytterst få av alla unga som gamla arbetskamrater från alla 50 yrkesverksamma år. De, som den vi sa farväl till, hade tillbringat 80 procent av sin vakna tid med. Naturligtvis hade flera förhinder, men inte alla 600.
Vad är det som är viktigt medan du lever?

2 kommentarer:

Frida sa...

Åhh vad intressant att du läser Didion! Det är en helt makalöst fantastisk bok som jag också tyckte förändrade en del i mitt liv. Sättet att värdesätta, sättet att prioritera. Hon berättar så kraftfullt och vackert att det går rätt igenom allt. Bra val av sommarbok, trots sitt sorgliga men så viktiga ämne. Njut av läsupplevelsen!
/Frida

Oj sa...

Låter som en vacker tänkvärd bok, tack för tipset!