måndag 26 januari 2009

Jag har träffat Biljana!

Som enda svenska journalist har jag lyckats få träffa Biljana Plavsic på Hinseberg.
Ingen annan har lyckats med detta på sex år.
Dagens Nyheter skriver i dag om scoopet, liksom SvD, refererar till det tidningen Vi lyckats avslöja - att Biljana Plavsic ljög inför krigstribunalen i Haag när hon erkände brott mot mänskligheten. Allt för att få ett kortare straff.
Biljana Plavsic säger också en mängd andra häpnadsväckande saker. HELA reportaget kommer i tidningen Vi nummer 2, i butik 2 februari. Läs mer tidningen Vi:s hemsida.


Andra bloggar om , , , , , , , , , , , , , ,

5 kommentarer:

Grekland nu sa...

Bra gjort, Maggan! Hur lyckades du?? Vet att du inte får avslöja nåt, men nyfiken är jag...Kram!

Bodil Sjöström sa...

Jag bugar, eller niger ska jag väl göra, fy fan va bra du är.
/Bodil

Anonym sa...

Jag och min familj har också träffat Biljana. Visserligen har vi inte haft nöjet att endast växla några ord med henne, utan fått känna av hennes verk. Och det man gör räknas väl, inte det man säger, eller?

Hur som helst, efter det mötet blev jag, som då var 10-årig pojke, och min mor deporterade till grannlandet Kroatien, upplastade på ett tjugotal långtradare tillsammans med närmast femtonhundra personer från vår by.

Arkitekten bakom den etniska rensningen hette Biljana Plavsic och motivet var nämligen det att mitt folkslag var, jag citerar hennes ord: "genetiskt avfall". Min far tog de, på bl.a. Biljanas order, till konclägret Manjaca och jag återsåg honom aldrig mer.

Tycker det är bra att du intervjuat henne, det har utan tvekan ett publicistiskt värde samt innebär en viss framgång i din karriär. Hoppas att du ska fullfölja yrkesetiken och återkomma med åtminstone två artiklar till: en där du utforskar och redovisar material samt fakta från Haagtribunalens rättsprocesser som är relevanta för fallet Biljana Plavsic, alltså inte endast från hennes egna rättegång. Och så den andra artikeln där du intervjuar, förslagsvis en kvinna i hennes ålder, som har varit offer för den politik vilken Biljana Plavsic och hennes skräckregim genomförde (det finns en hel del sådana kvinnor i Sverige, kanske är du till och med granne med någon av dem.

Mvh Ivan K.!

Anonym sa...

Vad bra kämpat!!

Anonym sa...

Din intervju är ju ett toppexempel på varför man som i media hatad person aldrig ska ställa upp på en intervju.

Jag är en sådan person och oavsett vad man kan tycka om Plavsic så framstår du som en ganska falsk människa.