onsdag 25 november 2009

Stora Journalistpriset till trädgård

I morgon är det utdelning av Stora Journalistpriset. Scannade igenom listan på vilka som fått det tidigare. Och hittade förutom mina kollegor Ingemar Unge och Lasse Westman, även en trädgårdsjournalist - Gunnel Nyblom-Holmberg. 1972. Det var tider det! Någon som kan berätta mer, vad hon gjorde för att vinna detta prestigefyllda pris?


Här är några av svaren som kom, från mina vänner i Corinth, trädgårdsjournalisternas förening i Stockholm. Tack alla, tack!!!!!

Har haft Gunnel Nyblom-Holmberg på min lista över svenska trädgårdspionjärer som jag vill skriva om (ett serie artiklar är sporadiskt publicerade i Hemträdgården, senast Ulla Molin och Vivi Täckholm), men har inte kommit fram till henne än.
När jag och min man 1976 flyttade in i en villa med trädgård i Smedslätten i Bromma, fanns det många minnen från den trädgårdsintresserade frun, som gått bort några år tidigare. Bland böckerna som jag fick överta var GNH:s lilla En lättskött blomstergård från 1955.
Boken om hennes egen trädgård, "Blomstergård och vildmark" kom första gången 1949, och i nyutgåvan 1985 finns Marguerite Walfridsons fina illustrationer. Hon vet säkert mycket om GNH som person. I den boken finns ett personligt efterord, skrivet nästan fyrtio år efter första utgåvan. Boken har jag hittat i antikvariat, liksom hennes "Bonniers stora bok om trädgård" men den har jag på Gotland. Pålitlig fortfarande, men bildkvaliten kanske inte som idag.
Stella

Hej Margaretha,
du har väl sett hennes underbara bok "Blomstergård och vildmark, porträtt av en trädgård"?
Det är en av mina absoluta favoriter, svart-vita foton från hennes sommarställe och så blomster-akvareller och mycket personlig text. Den handlar i detalj om hur hon planerar sin trädgård med flera små praktiska och beskäftiga tips. Första utgåvan kom på Bonniers 1948, men det finns senare, min är från 1985. 1948 års utgåva slutar: "Skaffa er något att komma tillbaka till. Andligt och lekamligt. För er egen och edra barns skull."
Så sant, så sant!
Annika

Har bara ett svagt minne av henne, träffade henne som liten med min mormor. Och min mor läste allt hon skrev i Husmodern. Hon var den tidens Blomsterdrottning.
Kerstin

Hej Margaretha!
Gunnel var med oss redan från Corinthernas start 1977. Hon var vår leading lady, högt uppburen av oss alla.
Bästa hälsningar
Matz

Jag kände henne och familjen väl, liksom hennes stora fagra trädgård Strandvik i Rönninge, där jag jobbade hela sommaren 1973 med full lön från Bonniers. Om jag bara kunde komma ihåg var jag har alla gamla bilder från Corinthfester hos Gunnel på Strandvik! Jag ska leta i källaren, där jag har en stor resväska med gamla foton, men vågar inte lova.
Gunnel ansågs vara den som "uppfann" trädsgårdsjournalistiken i Sverige, före henne lär det inte ha funnis någon journalist med trädgård som specialitet. Hon ansågs också mycket kunnig och pålitlig, rekommenderade aldrig en växt som hon inte personligen hade odlat i minst tre år. Visst kunde hon nämna helt nya sorter, men då med reservationen att hon inte hade provat dem.
Eva

Gunnel Nyblom-Holmberg är vår första verkliga trädgårdsjournalist och därmed Grand Old Lady. När hon började skriva om trädgård hade hon fotograf med sig. Efter en tid tyckte hon att det var bättre att fota själv. Utan att kunna ett jota om fotografering steppade hon in på Broddmans (tror jag det var) vid Hötorget och frågade vilken den bästa kameran var. "En Hasselbladare" blev svaret, och där började Gunnels fotobana. Hon var en mästare på att både skriva och fota trädgård.
Hon bodde vid Norr Mälarstrand men hade också ett sommarhus i Rönninge med en makalös trädgård där hon provade många av de växter hon skrev om. Aklejaängen ner mot sjön var ljuvlig likaväl som hennes azaleaplantering. Jag hade förmånen att få besöka hennes trädgård flera gånger och den gav ett mycket starkt intryck. Gunnel visste vad alla växter hette och provade gärna de lite svårare. Hon hade tex ett stort bestånd av eldkrasse. Gunnel var en dam som visste vad hon ville och hennes trädgårdsböcker håller än i dag.
Gunborg

Hej Margaretha
På hösten 1982 gjorde jag en ganska stor intervju med Gunnel Nyblom för DN.
Hon skrev inte bara i Husmodern utan också i Året runt och Allt i Hemmet och det var i den sistnämnda som jag läste henne i många år. Jag hade hennes blomböcker i sängen och bläddrade i dem varje kväll innan jag somnade.
Jag besökte henne också i hennes hem i en lägenhet någonstans i närheten av DNskrapan, tror jag. Mitt i vardagsrrummet stod ett stort kylskåp. Där förvarade hon sina diabilder. Hon plåtade alltid med en hasselbladare.
Någon gång i mitten av 80-talet gav Bonniers ut en ny upplaga av den boken hon skrev om sin trädgård. Minns inte titeln och kan inte hitta den i bokhyllan.
Hälsningar Karin

Inga kommentarer: