torsdag 19 februari 2009

Roxelana (and Lennart) made my day

Istanbul, vecka 7.
Över Bosporen regn och snö.
Vi måste In.
Grand Bazaar!

Äppelte, tingeltangel. Mer äppelte, tingeltangel.
Pjoooong. Ögonen som två målsökande robotar.
Där är den, ringen som ska pryda min hand!
Amor kärleksbombar, skickar pilar mellan mig och den vackra damen på ringens ovansida. Swisch, swisch, swisch!

Hennes namn är Roxelana, sa den slipade försäljaren.
Hon är alldeles för dyr, sa maken som om jag nånsin lytt hans råd.
Alla hjärtans dag led mot sitt slut. Turkiska män, fruar som pekade på glitter. Fler fruar som pekade på glitter.
Mina egna pengar var slut.
Surade surade surade. Svensk jämlikhet! Surade surade surade.
Äppelte? Ge mig en Stor stark! Finns inte.

Hon tog både mitt hjärta och makens sista sikin.
Fast det tog sin tid.
Tur att det snöade.
I Istanbul.

Roxelana föddes i Ukraina (dåvarande Polen) cirka 1510. Såld på slavmarknaden i Istanbul till sultanen Süleyman I och haremet i Topkapi Palace. Klättrade snabbt i rang, blev en av favoriterna. Kallades Khourrem (Den skrattande). Visade sig allt oftare med Süleyman offentligt. Vreden hos rivalen Gulfem var stor. Handgripligheter mellan de två. Gulfems son Mustafa skulle ärva tronen, nu skickades de två långt bort. Süleyman gifte sig med Roxelana, något som aldrig hänt mellan en sultan och en haremsdam förut. På Topkapi finns Roxelanas gravkammare. Grönt och vitt kakel på väggarna, allt annat i guld.

Jag visste väl att hon var speciell, that day I layed eyes on her!

Inga kommentarer: