lördag 12 december 2009

Leverera

Vecka 50/2009

"Dags att leverera nu, tjejer!"
Jan Semneby i SvD om Anja Persson med flera utförsåkare.

"Köket är duktigt på att leverera smakbrytningar."
Recension i samma tidning av restaurang Grodan i Stockholm

"Jag ska förbereda mig mycket så att jag känner mig trygg i mitt nummer och bara kan gå ut och leverera."
Pernilla Wahlgren om den stundande Melodifestivalen.

"Han är bra på att leverera."
Tidningen Vi:s redaktion.

Vecka 51
Fredrik Reinfeldt i ett radioinslag från juni, angående ordförandeskapet i EU:
"Nu måste vi leverera."

Och den något yngre M-politikern Christofer Fjellner lyckades klämma i med TRE "leverera" på mindre än två minuter i ett radioinslag i dag, 16 december. Men hallå!!

Från och med nu ska jag inte leverera ett enda "leverera".

4 kommentarer:

Grekland nu sa...

Tack för upplysningen! Det är såna här små förändringar i språket som man missar när man bor utomlands.

Musikanta sa...

Hittade hit till din blogg genom Ingabritt i Grekland. Har läst dina senaste inlägg med stort nöje. Jag ska inte heller svänga mig med "leverera" i fortsättningen. Inte heller med "generera" som jag gärna vill använda lite för mycket har jag märkt...

Bodil Sjöström sa...

Håller helt med dig, ett annat ord som används lite väl flitigt är "kommunicera". men inte i sammanhanget att du och jag kommunicerar, utan "det här måste vi kommunicera ut"- det måste väl ändå vara fel?
/Bodil

Krikon sa...

Ett jäkla sätt man man måste betala garderobsavgift på restaurant Grodan. Jag har slutat leverera min paletå till garderobskyparen genom att gå till ett annat ställe!