måndag 8 december 2008

I´m dreaming of a yellow Christmas


Varje år sparar jag julens utblommade hyacinter. Lägger dem i ett mörkt svalt rum. Matkällaren.
Själva blomman har jag klippt bort men bladen, jordklumpen och plastkrukan får vara kvar.
När tjälen gått ur marken om några månader planterar jag ut hyacintlökarna i rabatterna. Fast finast blir de under buskarna. Tre och tre, minst, som jag brukar tjata om, annars ser blommor bara taniga ut.
Att köpa julblommor med en ekonomisk baktanke, att de flesta av dem ska kunna återanvändas i trädgården, är befriande. Dyra julrosor känns inte längre så dyra osv.
Alltid blommar hyacinterna ute på nytt, men nu med lite tunnare stänglar. Så som hyacinten ursprungligen såg ut. Och varje gång står jag där och tänker att det skulle ha varit fint med några gula hyacinter mitt i alla rosa, vita och blå. Men så innovativ har julhandeln ännu inte blivit. Tack och lov.

Inga kommentarer: