onsdag 17 september 2008

Tips till pelargon-fantaster


Mårbacka-pelargonerna hemma blir blekare och blekare för varje dag. Höstljuset räcker inte längre till för att de ska få den rätta rosa färgen. Grottar ner mig och läser Susanna Roséns nya pelargonbibel: Stora pelargonboken (Prisma) så länge. Snart ska pelargonerna få mer ljus, åka in i mitt miniväxthus 1,5x1 meter som jag har i tvättstugan. (Här driver jag även upp frösådder. Växthuset kostar cirka 2000 kronor och kommer från Classicum. Bland det bästa jag köpt i trädgårdsväg.)
I växthuset står pelargonerna sedan och får extraljus av lysrören i taket på växthuset. Cirka 2-3 veckor får de bo där i stöten, sedan lyfter jag fram dem till fönsterbrädorna några veckor i taget, och så ner igen i växthuset. Blommande pelargoner hela året, med andra ord.
Förr, när jag inte hade växthuset, vinterförvarade jag pellissarna i svalt frostfritt utrymme i mörker hela vintern. Och så tog jag fram dem på våren och beskar dem rejält. Då satte de i gång och började växa igen.
Att förvara pelargoner över vintern anses av många svårt. Håller till viss del med. Hur många har jag vattnat ihjäl? Säkert hundratals. Lika mycket pengar till spillo som ett miniväxthus kostar...

2 kommentarer:

Anonym sa...

men hur gör man så att de inte bleknar undrar jag? e

Grekland nu sa...

Älskar pelargoner, har bara såna på balkongen under sommaren. Ibland lyckas de övervintra hos mej om jag ställer dem i en hörna, täcker dem med tidningspapper och glömmer att vattna...Fast det är ju inte riktigt lika kallt här, förstås.