söndag 27 juli 2008

Alla är arga...


Syrenhäcken mot grannen var cirka 6 meter hög. Åh, så fantastiskt säger den oinvigde. Inte alls!!! Alla blommor i toppen, inget insynsskydd, bara ris nedtill. Högt, javisst. Men högt är inte automatiskt bra. Tätt är faktiskt bättre. Det är väl det man har en häck till.
Syrenhäckar ska föryngras vart 4:e år, annars blir det som med vår - armstjocka stammar nedtill och inget mer. Man gallrar ur de tjockaste grenarna bara.
Ingen hade gjort något åt vår syrenhäck på 20 år. Har det gått så långt, måste man VÅGA. Våga kapa. Syrenen kommer igen och blir tät och fin, som en häck ska vara. (På bilden ovan min nedkapade sak i förgrunden och grannens i bakgrunden. Ska man göra det på riktigt ska man kapa så det bara är 20 cm kvar nertill, men det vågade jag inte. För husfridens skull.)
Nu är alla arga på mig, nej, förresten, arga räcker inte - de är vansinniga. Men jag VET att jag har rätt. Tätt är bättre än högt. Nästa år kommer de att få se. Till dess vattnar jag syrenerna som en tok. Väx, väx, väx...


Inga kommentarer: